Landskapsklubben för Honda Pan European ägare

Till Startsidan Om oss Fotoalbum Kontakter Bli medlem Tips & Trix
Årets körningar Bra att veta Hoj-fik Köp & Sälj Länkar  

 

Tips, trix och lite annat

På den här sidan kommer Skånepannans medlemmar, men även andra som vill, att lämna "tips & trix" av olika slag, på vad man kan göra på och med sin hoj.
Även köptips på bra grejor till ett bra och kvalitativt pris mottages.
Vi tar naturligtvis jättegärna emot tips från alla som har något att erbjuda.
Sidan bygger på ideell verksamhet. Du får ingen ersättning som lämnat tipset, och du som läser tipset behöver varken betala eller ta dig förbi någon lösenordsskyddad sida.
Detta gör vi för varandra – mc-folk emellan.
 
Tips & Trix

Byte av luftfilter på ST 1300

Jörgen Stjerndorff
PDF-fil 3 MB

Mont. Cigg.uttag på ST 1100

Fred Lundberg
PDF-fil 640 kB

Visste du att...

Det inte alltid fungerar på verkstäder?

Får du vad du betalar för?
Gör de det du betalar för?
Tar de sitt ansvar?

     

Fotplattor till passageraren

DLR- LED varselljus

Visste du att...

     

Varningsljus med LED-blixt

WEEP HOLE Gråt hålet

 
     

Tillbaka till startsidan

Till toppen av sidan

 

Andra bra länkar

Reservdelslista ST 1100 OBS! Kan innehålla felaktigheter
Specialvindruta till ST 1300 Handgjorda, välj själv höjd
Corbin Sadlar och annat
Topsellerie Sadlar och annat
   
   

Tillbaka till startsidan

Till toppen av sidan

 

 

 

 

Visste du att...

Bromsbelägg

Visste du att man inte (alltid) använder Hondas original bromsbelägg, på en auktoriserad serviceverkstad för Honda när du begär att bromsbeläggen skall bytas – vilket borde vara det mest naturliga.

För mig som kund borde detta vara totalt otänkbart om kunden inte själv begär något annat. Det måste vara så att företaget SKALL fråga om du vill ha något annat än original.
Vi talar nu auktoriserade Honda verkstäder, inte "skutten på hörnan".

Normal "skruvar" jag inte med min hoj själv, men uppdagade detta när jag för en gång skull själv bytte bromsbeläggen bak innan säsongen 2014  Utan att på något sätt vara expert, kändes och syntes Hondas original vara betydligt mer gediget gjorda än de som satt i.

Hade då köpt originalprodukter för både fram och bak. När jag beställde mina bromsbelägg visade det sig att företaget INTE hade dessa på lager över huvudtaget, och då har de dem helt säkert inte på lager när en kund gör en tilläggsbeställning när han lämnar in hojen för service, och kan hämta ut den samma dag.

Kommentar

Då jag inte kan bevisa motsatsen skriver jag inte ut firmans namn. Men att jag kommer att kräva ut originalförpackningarna när jag hämtar ut hojen nästa gång – om det blir någon nästa gång där.

Att auktoriserade mc-firmor har ett timpris, som så smått skrämmer en, borde vara en garanti på att man inte bara gör ett bra jobb, det  skall vara ett perfekt jobb.

Man vill ju gärna kalla sig fackhandlare och specialist – då gäller det att leva upp till detta också.

 

   

   

 

Strömbrytare och kontrollampa

   

Att hitta lämpliga strömbrytare och kontrollampor är inte alltid det lättaste, i alla fall inte om man vill hålla nere priset. Här en strömbrytare från Biltema och en röd kontrollampa från Kjell & Kompani. LED-lampan kan fås i fast sken eller med blinkande sken, vilket gör att det bara är att välja vilken lampa man vill ha och sedan koppla in den på rätt sida om strömbrytaren. Även om detta inte är proffsprodukter har de nu klarat 3 år på hojen i alla slags väder – även ihållande regn när hojen stått parkerad.

Tipset lämnat av: Fred Lundberg.
fred@skanepannan.se

   

Tillbaka till startsidan

Till toppen av sidan


 

WEEP HOLE  = Gråt hålet
   

"Gråthålet" är ett litet hål på höger sida vid vattenpump, inte runda inspektions hålet utan nedanför fyrkantigt hål, som kan läcka kylarvätska när HON är kall och slutar när HON är varm. Dock är det första tecknet på att packningen inne i vattenpumpen mot motorblock börjar bli sliten.

Kommer vidare mer info

   

Tipset lämnat av: Jörgen Stjerndorff.
jorgen@stjerndorff.nu

   

Tillbaka till startsidan

Till toppen av sidan


 

DRL LED Varselljus C4
   
De flesta har nog sett Freds starka varselljus. Här visas produkten, och lite tips om hur monteringen kan göras genom att använda befintliga skruvhål utan att göra åverkan på kåpor etc. Bilderna är av en ST 1100.
   

DRL C4 är en högkvalitétsprodukt med superstarka HIGH POWER dioder. Produkten levererar lika bra ljusstyrka som OEM DRL från fabrik (DRL som återfinns på vissa nyare bilar bl.a. Audi, Skoda, Mercedes m.fl.)

Består av 4 st. högkvalitativa HIGH POWER 1W LED med separata reflektorer som bidrar till att ljuseffekten förstärks ytterligare. Säljes med 1 års produktgaranti.

DRL C4 har en hel del häftiga avancerade funktioner som t.ex. att de kan blinka tillsammans med blinkers (riktigt snyggt och bidrar till ökad säkerhet), lysa i några extra sekunder när du stänger av bilen för att därefter stängas av själva (även kallat "delay" light), blinka när du låser & låser upp bilen m.m. Du behöver inte använda alla dessa funktioner utan du kan själv välja vilka som passar dig.

Manual med text och bilder medföljer vilket underlättar vid installation.

Diameter: 6,6 cm. Material: Aluminium av hög kvalité.

Certifikat: EU-godkänd E4/R87. TÜV Godkänd. DRL C4 är godkänd att köra med istället för halvljus under dagtid. DRL C4 är även godkänd vid besiktning. Andra regler finns för motorcykel.

Spänning: 12 volt. Livslängd upp till hela 50.000 timmar!

 

   
Här är lamporna monterad under backspeglarna, men beroende på hur hållaren tillverkas kan man även välja att montera ljusen ovanför backspeglarna. Har du vindavvisare måste hållarna anpassa för att nå över dessa.
   

Med denna typ av hållare användes de befintliga skruvhålen där backspeglarna är infästa.

Distansbitarna är här en bit plexiglasrör, men går även med annat.

Den extra säkringshållaren användes till DLR-ljusen.

Det övre resp. undre staget måste ha olika urgröpningar för att passa i backspegelsfästet. Här är det bara att märka ut med en penna och såg, fräsa och slipa tills det passar. Längre skruvar behövs naturligtvis för att både hållaren och backspegeln skall kunna monteras.
   

Strömbrytare och kontrollampa monterades i kåpan ovanför vänster sidofack. Där stör inte kablarna när vänster sidokåpa skall tas bort.

Vill man göra det enkelt köper man hållarna färdiga från Honda. Detta är en konstruktion framtagen av Honda för ST 1100P Polismotorcyklar, men verkar även passa ST 1300. men detta får kontrolleras vid ev. köp.

Kan beställas från Hondahandlare och kostar 856:00 + moms = 1070:00/styck! Dvs. ett par, höger/vänster kostar 2140:00. Ca: 3-4 dagars leverans, enligt Svenska Honda.
Hondas motivering till det skyhöga priset är att de bara tillverkats i en liten serie. Hemmakonstruktionen som visas tar kanske en eftermiddag att göra och med järn- eller aluminiumbitar från skroten är kostnaden kanske 20-25:00/st.

Med originalhållarna sitter belysningen ovanför backspeglarna, då de säkerligen oftast användes till blåsljuset. Observera att när dessa hållare användes så kan man inte använda Hondas vindavvisare (se bild till vänster). I så fall måste man ta upp hål i dessa.

Nedan visas en sprängskiss hur polishållarna i original monteras. Egentillverkade använder samma princip.

   

   

Tipset lämnat av: Fred Lundberg.
fred@skanepannan.se

   
Direktlänk: http://www.crazyride.se/drl-dimljus-led-varselljus-day-running-lights/87-varselljus-drl-extreme.html

Tillbaka till startsidan

Till toppen av sidan


 

Varningsljus med LED-blixtar
   

Varningsljus i form av LED-blixtar

Mer information kommer

 

 

  PRO S4-T (originalet) - Finns i gult, blått, rött, vitt, rött/blått (split version) samt även i gult/vitt (split version)! Passar både till 12 volt och 24 volt! Pris 575:00 inkl. moms/styck.

Tipset lämnat av: Fred Lundberg.
fred@skanepannan.se

   

Tillbaka till startsidan

Till toppen av sidan


 

   

Fotplattor för passageraren till ST 1100

   

Montera fotplattor till passageraren. Monterat ett par fotplattor från  MC-Depån i Staffanstorp. De kostar ca. 845:00 best. nr. 10046007.

Borra två nya 6 mm hål, göra ett svep av plåt och saken är klar. Tar omkring två timmar att få dem på plats. Ingen mer kramp i hålfoten, man vilar hela foten på plattan. De kan justeras längsgående och vinklas som man vill ha dem.

Tipset lämnat av: Postumt. Alan Paulsen

   

Till toppen av sidan


 
 
   

Till Startsidan Om oss Fotoalbum Kontakter Bli medlem Tips & Trix
Årets körningar Bra att veta Hoj-fik Köp & Sälj Länkar