Kolonn
Varannan MC i vänster respektive höger spår i ”Zick-Zack-formering” med
första Motorcykeln till vänster. Detta för att möjliggöra maximal sikt
och bromssträcka utan att fältet blir för utdraget. Överdriv gärna din
placering i formationen något. Förutom en ökad bromssträcka blir det
aldrig någon tveksamhet om du är vänster eller höger motorcykel.
avståndet mellan motorcyklarna bestäms av hastigheten och
vägförhållandena.
Kör jämnt och var hela tiden uppmärksam på framförvarande så det varken
blir för långt eller för kort avstånd.
Håll din
plats
Håll ordentligt avstånd till framförvarande i samma spår! Efter ett
stop, fika eller middag så kör vi iväg i EXAKT samma ordning som vi
började köra.
Då vet alla vem som var framför och bakom – och vi tappar inte bort
någon som är på toa.
På ett led
På smal och
krokig väg kör vi på ett led så att alla kan göra egna spårval. Det är
ledaren som avgör när kolonnen skall övergå i ett led, detta markeras
tydligt genom att han från sin position i vänsterspår flyttar till
högerspår. När ledaren anser att det är lämpligt att köra i kolonn byter
han position till vänsterspår.
Körledarens ansvar
Håll en kort
genomgång om vägen/målet och vikten av dessa regler för deltagarna innan
start. Den som ansvarar (ledaren) för körningen ligger som förste man i
vänster spår. Längst bak kön ligger ”uppsamlaren” som hjälper till om
någon får problem, och har samtidigt koll så att alla är med. Vid risk
för regn stannar körledaren så att alla som behöver skifta kläder skall ha
en möjlighet att göra det innan det är för sent.
Allas ansvar
När körningen
börjar skall alla ha tankat fullt. Håll jämn hastighet.
Den som känner
sig osäker på hastigheten ska placera sig så nära ledaren som möjligt.
Ju längre bak du hamnar ju ojämnare blir farten i kolonnen, vilket
kan leda till att det ibland kan gå mycket fort längst bak i ledet.
Det är alltid
den enskilde föraren som ansvarar att trafikregler och att trafikvett
följs. Du håller självklart rätt avstånd till MC:n framför, men
framförallt ansvarar du för att den bakom dig inte försvinner.
Detta betyder
INTE att den bakomvarande kan vara ute på egen galej – utan måste
naturligtvis se till att avståndet till framförvarande är rimligt. Att
köra och "sova" så det är flera hundra meter mellan håller inte. Vi är
ju ute för att köra tillsammans, och genom att ständigt hålla koll på
avståndet till framförvarande slipper vi också att bilar kan komma in
och bryta vår formation.
Saktar den
bakomvarande in eller stannar så gör du likadant.
På så vis blir
det en kedjereaktion framåt och vi blir inte av med varandra. Vid fara
på vägen t. ex. grus, skarp kurva, hinder eller dylikt kommer ledaren
att blinka med bromsljuset upprepande gånger, alternativ markera med
hand- eller fot signaler. Detta för att varna bakomvarande så de kan
anpassa sin hastighet och position. Alla tecken eller signaler skall
vidare befordras i kolonnen.
Vid
splittring
Om fältet blir
splittrat, t.ex. vid korsningar och trafikljus, kör vi långsamt på ett
led efter vägkanten för att samla ihop oss igen och för att underlätta
för övrig trafik att passera. Måste ett stopp göras – stanna så långt
fram du kan för att alla bakom också ska kunna få plats. När fältet är
samlat igen, ger sista man klartecken till ledaren.
Om kolonnen får
in en omkörande bil mitt i måste stor försiktighet iakttas. Börja inte
bråka med billisten utan ge den utrymme och håll din plats i kolonnen.
(Det finns inget som säger att en MC-kolonn inte får brytas av andra
trafikanter).
Ledaren kan
långsamt sänka hastigheten något så att billisten lättare kan komma
förbi resterande i kolonnen
Normalstopp
under körning
För att göra det
så smidigt som möjligt att komma i väg igen efter ett stopp, bryter man
tillfälligt Zick-Zack-mönstret genom att de i högerspåret glider upp
bredvid de i vänsterspåret.
Parkering
Vid all parkering är det följa John som gäller. Parkera åt samma håll
som ledaren. Vi ställer oss i samma följd som vi körde in. Då kan
(skall) vi
lämna området i samma ordning som vi kom. Parkera dock inte allt för
nära varandra och se till att hojen står stadigt så den inte kan falla
omkull på andras motorcyklar.
Raster/Pauser
Vid långkörning
är det lämpligt med en bensträckare var 6:e – 7:e mil.
Tankuppehåll
Liksom rasterna bör dessa vara in planerade i schemat. Längsta planerade
sträckan bör inte överstiga 12-15 mil, så att de med små tankar klarar
sig, vi kan ju ha mc-kompisar med oss som inte har de stora tankar som
pannorna har.
Platserna är
valda med tanke på att det rimligen ska finnas bensin att till gå, men
kanske inte av alla märken. helst en bemannad mack.
Omkörning
När kolonnen gör omkörning går höger motorcykel ut bakom vänster
motorcykel, så att kolonnen blir en enda lång rad. Efter omkörningen
återtar man sitt spår i kolonnen. Gå inte in för snävt framför den ni
kör om, se till så att även nästa man får plats. Tänk på att var och en
ansvarar för att sin omkörning är trafiksäker – och se till att använda
blinkersen.
Allmänt
Det finns inget
som säger att en MC-kolonn inte får brytas av andra trafikanter eller
har företräde i korsningar med stoppplikt eller liknande. Stopptecken gäller för var
och en, inte för kolonnen som helhet. Det vill säga vanligt normala
trafikregler gäller.
Lämna gruppen
På hemvägen kan det vara så att de som bor efter vägen lämnar gruppen innan slutmålet
och tar en närmare väg hem. Detta är fullt ok om man meddelar
gruppledaren och kömannen att man kommer att avvika. Detta skall
så klart göras i god tid, inte när gruppen börjat rulla.
De som skall
avvika lägger sig absolut sist, det vill säga bakom kömannen. Det
för att de
som avviker under färden inte skall störa övriga gruppens
positioner.
Körledaren bestämmer
Det är alltid körledaren som bestämmer, och det är också körledaren som
utser kömannen.
Källa: Egna
från Skånepannan, plus delar hämtade från andra
gruppkörningsinformationer på nätet.
|